Vi heter Freja och Johanna och är nitton respektive sexton år. Det här är vår ofysiska läsdagbok. Vi skriver om böcker vi får lust att skriva om – inte nödvändigtvis i läsordning. Välkommen.

[email protected]
Följ oss!


Old Possum's Book of Practical Cats


 "And when you heard a dining-room smash
Or up from the pantry there came a loud crash
Or down from the library came a loud ping
From a vase which was commonly said to be Ming 
Then the family would say: 'Now which was which cat?
It was Mungojerrie! AND Rumpelteazer!' – And there's
nothing at all to be done about that!"
 
I en samling dikter presenterar Eliot en mängd olika katter med olika personligheter. Det är vackra berättelser som troligtvis funkar utmärkt som barnverser, och som oberoende av det är fantastiska att läsa i vilken ålder som helst. Många av karaktärernas drag känns igen hos verklighetens katter, men också hos verklighetens människor.
 
Det här är den sortens dikter jag tycker om att läsa högt för mig själv. Jag hade inte ens behövt förstå ett ord för att uppskatta rytmen och orden. Och namnen, namnen på katterna! Det var en utmärkt bok att läsa mitt under stressiga skolveckor. När koncentrationen knappt räckte till något alls var det tillräckligt att mumla en vers för mig själv. Vid större sinnesro var det fint att glida in i en snabbt uppmålad, färgstark scen i takt till inre musik.
 
Det finns vissa inslag jag inte tycker om. Rasismen i "Growltiger's Last Stand", till exempel. Stereotyper är dessutom som alltid problematiska. Jag får som så ofta som människa i den här världen ta ett djupt andetag innan jag fortsätter.
 
Medan jag läste tänkte jag att åh, det här borde bli musik. När jag läst ett tag insåg jag att jo, det har nog redan blivit musik, det är T.S. Eliot och det är bra. När jag googlade upptäckte jag att ja, det har blivit musik, det har bland annat blivit musikalen Cats. Man lär så länge man lever! Nu när jag har läst boken funderar jag på om jag kanske borde ta och se dramatiseringen. Samtidigt vill jag som vanligt inte förstöra böcker med verkliga sinnesintryck som tävlar med min fantasi.
 
Freja





Namn 
Mail 
Länk 
Klicka för magisk kom-ihåg-lapp